|
|
|
|
|
|
Při posledním dvoudenním maratonu zaměřeném na úpravy software jednotek Subaru a navyšování jejich výkonu se nám mimo jiné sešla tři původně stejná, po úpravách zásadně odlišná auta.
Díky tomu, že výsledný výkon a točivý moment všech těchto aut byl následně ověřen na stejné válcové brzdě, lze celkem exaktně posoudit efekt takových úprav.
Prvním z trojice motorů EJ257 v STI z let 2008 - 2014 byl vůz s funkčním bezvadným sériovým motorem, nájezd kolem 50 tisíc km. Zákazník nám v rámci rozpočtu dal volnou ruku. Rozhodli jsme se na doposud funkční motor nesahat, vyměnili příslušné komponenty, auto naladili a... Výsledek trošku překvapil i nás - zcela sériový motor jsme na běžný 98 oktanový benzín probudili na 391 koní (sériových 300 koní dává už ve 3900 otáčkách), maximální točivý moment vrcholí na 543 Nm. To vše za maximálního plnicího tlaku turba 1,35 baru. Graf z brzdy zde.
Na druhém STI fouklo těsnění pod hlavami. Majitel se rozhodl v rámci jeho výměny osadit motor kovanými vnitřnostmi a následně upravit jednotku. Veškeré periferie zůstaly originální (tj. i turbo a výfuk s katalyzátorem). Při tlaku 1,5 baru (víc turbo přes katalyzátor nefouklo) jsme se po úpravě dostali na 328 koní (300 koní ve 4800 otáčkách) a 449 Nm. Graf z brzdy je zde.
Ve třetím pro porovnání vybraném autě bylo dle uvedení majitele a i naší vizuální kontroly (vůz byl upraven jinde, k nám se dostal až na naladění) namontováno mnoho drahých komponentů: kovaný motor, velké vačky, FMIC od Perrinu, turbo, otevřený výfuk a mnoho dalších. Výsledek nebyl špatný, ale dle nás neodpovídal množství utracených prostředků: 415 koní (300 koní ve 4550 otáčkách) a 501 Nm. Turbo nenafouká víc než 1,5 baru. Graf z brzdy zde.
Údaje v článku jsou přirozeně pouze to nejpodstatnější, co jsme v rámci přehlednosti a stručnosti chtěli zmínit. Šlo nám pouze o pěkné a velmi názorné demonstrování a shrnutí známých faktů. Parafrází napsáno, za hodně peněz nemusíte nutně dostat hodně muziky, ale na druhou stranu nečekejte, že za málo peněz budete tancovat roky. Problematika úprav výkonu a točivého momentu boxerů Subaru je poměrně komplexní disciplínou a je vhodné předem minimálně zvážit, co a jak.
Více informací o úpravách máme na samostatné stránce.