|
|
|
|
|
|
Auta s pohonem všech čtyř kol poskytují nejlepší možnou tahovou sílu. A čím lepší je tahová síla, tím je auto stabilnější při jízdě a tím i bezpečnější. Na čem závisí, jak auto „sedí“ na vozovce?
Tzv. součinitel přilnavosti nebo odborněji koeficient adheze je ovlivňován mnoha faktory: rychlost jízdy, povrch vozovky, druh a kvalita pneumatiky, stáří pneumatiky, teplota, huštění pneumatiky, znečištění vozovky, zatížení kola.
Koeficient přilnavosti je logicky vyšší, tedy lepší, na suché vozovce než na mokré. Zajímavé je, že nejnižší koeficient má vozovka v okamžiku, kdy na ni začnou dopadat kapky – voda spolu s prachem vytvoří směs, který je „klouzavá“. Poté ale déšť tuto směs smyje a koeficient přilnavosti opět stoupne.
Druh vozovky | Koeficient přilnavosti |
suchý asfalt | 0,7 - 0,9 |
mokrý asfalt | 0,4 - 0,6 |
suchý beton | 0,7 - 1 |
dlažba z kostek | 0,6 - 0,8 |
štěrková vozovka | 0,5 - 0,7 |
polní cesta | 0,4 - 0,7 |
zasněžená vozovka | 0,3 - 0,4 |
ujetý sníh | 0,2 - 0,3 |
led | 0,1 |
Jakmile se sníží třecí síla mezi pneumatikami a povrchem vozovky pod určité minimum, začnou kola prokluzovat. Dosažení tohoto kritického okamžiku závisí mimo zmíněných faktorů také na druhu pohonu a na rozdělení hnací síly.
Kritický moment, kde se velikost koeficientu projevuje nejvíce, jsou zatáčky. Zde působí hned tři síly zároveň: hnací síla motoru, která zajistí vozidlu pohyb vpřed, třecí síla, kterou kolo přenáší na vozovku a boční vedení, které je výslednicí obou uvedených sil a působí proti odstředivé síle. Logicky tedy čím je větší, tím lépe se auto v zatáčce zachová.
A jsme u toho, pokud porovnáte auta s pohonem čtyř a dvou kol, která mají stejný výkon motoru, boční síla u prvně jmenovaného je jednoznačně vyšší a auto v zatáčce prostě lépe sedí. Na rozdíl od značek, které pouze řeší pravděpodobnost přežití při nehodě, strategie Subaru je nehodám i předcházet!