|
|
|
|
|
|
Někdejší diskutované provozování Subaru na etanol E85 (nikoli tedy "ethanol E85") má svá pro i proti. Seznamte se s nimi dříve, než etanol E85 do svého Subaru nalijete, případně se rozhodnete pro úpravu, vyhnete se nepříjemným (a drahým) překvapením.
Vězte, že máme s přestavbou benzínového boxeru Subaru své letité zkušenosti - upravovali jsme je a dnes ještě i občas upravujeme. Viděli jsme též výsledky zaručeně funkčních úprav provedených jinými úpravci. Doposud jsme ještě neviděli dlouhodobě spokojeného provozovatele těchto úprav (vyjma úpravců samotných tvrdošíjně nabízejících zaručený výsledek). Můžeme tak zde na našich stránkách nabídnout jak závěry, ke kterým jsme došli, tak zejména fakta s touto problematikou spojená.
A to ani částečně! Nemíchejte ho s benzínem v žádném poměru. Boxer v Subaru není na etanol továrně upraven, je velmi pravděpodobné, že vám nebude fungovat dobře, v nejhorším případě si zaděláte na vážné problémy - dříve či později vám odejdou minimálně písty a ventily, a to díky chudé směsi. Tovární vstřiky nejsou schopny otevřít se na tak dlouhou dobu, aby se do válců dostalo dostatečné množství etanolu.
Pokud chcete na etanol E85 jezdit, přečtěte si další řádky a nechte si před prvním natankováním etanolu Subaru upravit u toho, kdo s tím má zkušenosti. Pokud ovšem usoudíte, že se vám to vyplatí.
Určitě nedoporučujeme řešit úpravu nákupem jakékoli "kouzelné krabičky", která je dle výrobce zaručeně funkční. Její funkce je omezena na úpravu dat pro originální řídící jednotku vašeho Subaru a s největší pravděpodobností si její montáží zaděláte na více či méně vážný problém s motorem. V Subaru je totiž v závislosti na konkrétní motorizaci a výsledných požadavcích minimálně nutno vyměnit vstřikovače či benzínovou pumpu, a zejména je nutno přeprogramovat řídící jednotku. Ještě jsme neviděli "krabičkové" řešení, které by dlouhodobě fungovalo. A už vůbec ne takové řešení za pár tisícovek!
S etanolem se to má jako s plynem - Subaru ho za jinak stejných okolností spotřebuje více, má totiž v porovnání s benzínem o necelých 30 % nižší výhřevnost. V reálném provozu není spotřeba vyšší vždy nutně o 30 %, záleží zejména na požadavcích na výkon motoru. U dobře naladěného auta vzroste spotřeba boxeru o 30 - 60 % v porovnání s bezolovnatým benzínem. Z tohoto důvodu je návratnost investice do přestavby, resp. úpravy jednotky minimálně diskutabilní, ne-li zcestná. Neopomenutelný je také fakt nutně častějších zastávek u čerpacích stanic za účelem natankování.
Pouze díky změně paliva bude mít váš motor v Subaru vyšší točivý moment (o cca 8 %) a vyšší výkon (o cca 4 %). Zde je tedy první podstatný motiv, proč sáhnout k etanolu - Subaru bude rychlejší a pružnější. Konkrétní výsledek naleznete v samostatném článku věnovaném konkrétní přestavbě na etanol E85. V případě atmosférických motorů se jedná o jedinou úpravu, která má s ohledem na cenu opodstatnění do do poměru cena/výkon.
Masovější stimul, proč o etanolu uvažovat. Rozdíl pro majitele STI, kteří své Subaru provozují na sto oktanový benzín, je značný. Litr etanolu E85 stojí kolem 26 Kč s DPH, litr naturalu N100 pak přes 40 Kč (platí v únoru 2012) - rozdíl v ceně je tedy jednoduché spočítat, nezapomínejme však na fakt zvýšené spotřeby vozu. S ohledem na ni je pravděpodobné, že na každý ujetý kilometr ušetříte v porovnání s naturalem 50 - 90 haléřů. Zdůrazňujeme však fakt, že toto platí při v textu zmíněných cenách.
Auto s etanolem v nádrži hůře startuje. S ohledem na vývoj software je tato situace lepší a lepší, nicméně pro kompletnost tento fakt nemůžeme opomenout. Není to ale nic zásadního, auto jsme nastartovali i v teplotě nižší než 23 stupňů pod nulou. Tato nevýhoda je též řešitelná výhřevem motoru, jedná se ale opět o další investici která těm z vás, kdož budou o přestavbě uvažovat z důvodu finanční výhodnosti, prodlouží její návratnost.
Při úvahách nad etanolem nezapomeňte zvážit též otázku jeho dostupnosti. V Čechách je síť čerpacích stanic, které ho prodávají, docela hustá, v zahraničí tu už může být slabší. Řešit to samozřejmě lze i nějakým tím kanystrem v nádrži, i když ideální to jistě není.
Vinou kyselých produktů spalování etanolu dochází k rychlejší degradaci motorového oleje. Je tedy nutné přejít na jeho častější výměnu, v závislosti na podmínkách provozu za jinak stejných okolností o 30 - 50 % dříve než při provozu na benzín. Zároveň působí E85 jako odmašťovač - čistí palivovou soustavu (doporučujeme výměnu palivového filtru po najetí cca 1 tisíce km na etanol), sací kanály i ventily od úsad. Díky tomu však také hůře maže ventilová sedla sacích ventilů, čímž dochází k jejich rychlejšímu opotřebení. To však není v případě správně naladěného auta nijak dramatické a lze jej eliminovat použitím dodatečných přísad do paliva (u čerpacích prodávaný etanol již aditivovaný je).
Zmínili jsme už jakous finanční výhodnost etanolu v porovnání s benzínem pro ty, kdož jezdí výhradně na sto oktanový benzín, a to ještě v dobách, kdy jeho ceny atakují hranici 40 Kč za litr. Vedle vysokého oktanového čísla etanolu (a tím i například minimalizace rizika nežádoucích detonací paliva ve válcích) je jeho výhoda též v tom, že při hoření nedosahuje tak vysokých teplot jako benzín. Motor provozovaný na etanol (za předpokladu správné úpravy jednotky a hardware - viz výše) tedy není tak teplotně namáhaný jako motor provozovaný na benzín. Naše empirické zkušenosti ukazují na to, že teplota motorového oleje je za jinak stejných okolností v extrému o cca 10 stupňů nižší (v porovnání benzín versus etanol).
Správná odpověď nejspíš neexistuje, avšak dle našeho názoru vypadá takto:
Máte osobní zkušenosti s provozováním svého Subaru na etanol E85? Nekorespondují s námi uvedenými poznatky nebo máte dojem, že jsme nějaký důležitý fakt opomněli? Napište nám, podělíme se o ně rádi s ostatními Subaristy, abychom společně zachránili co možná nejvíc motorů a pomohli ušetřit zbytečně vyházené peníze. Děkujeme.
Poznámka: podobě "ethanol E85" se v textu vyhýbáme záměrně, dle pravidel českého pravopisu je totiž správně etanol E85. Z důvodu vyhledatelnosti článku z vyhledávačů (verze "ethanol E85" je totiž často vyhledávaná) jsme jej v textu uvedli.