AWD, s.r.o. – autorizovaný servis a bazar vozů SUBARU v Praze

pell-mell
Třebohostická 9, Praha 10
608 782 278 (608 SUBARU)
awd@awd.cz

AUTOBAZAR
Aktuální nabídka vozů
SUBARU

Nechte si u nás
zkontrolovat vůz
před koupí

Proč si vybrat nás?

Prohlédněte si
reference našich
stávajících zákazníků

Třebohostická 9, Praha 10
tel: 608 782 278
awd@awd.cz

< >

Úprava SUBARU Impreza WRX STI - závodní řídící jednotka

Pro názornost vám chceme ukázat, jakých parametrů lze při zvyšování výkonu motoru boxer v Subaru dosáhnout, vydáte-li se drobet jinou cestou, než je výměna pístů, ojnice, kliky za kované a instalace dalších zesílených komponentů.

Za zvýšeným výkonem motoru je vždy optimalizace řídící jednotky (pomiňme takzvaný rádoby tuning, který odbornou úpravu ECU ignoruje). Tu mohou předcházet "hardwarové" úpravy motoru a dalších relevantních komponentů (zejména turba, výfukového systému, ale i dalších dílů), je však možné sáhnout po závodní řídící jednotce. Její nespornou a neoddiskutovatelnou výhodou jsou široké možnosti nastavení zejména parametrů spojených s výkonem vašeho Subaru. Krom toho umožní naprogramovat tak zvaný ALS (anti-lag system) či launch control system.

Ideálem, který používají závodní vozy, je využití kompletně kovaného motoru postaveného zkušeným motorářem z osvědčených komponentů, který Závodní řídící jednotka Pectelovládá právě již zmíněná závodní řídící jednotka Pectel či Syvecs. Ale popořádku.

Parametry sériového motoru Imprezy WRX STI

Na začátku úprav nás zajímaly výchozí hodnoty. Zcela sériové Subaru Impreza WRX STI (konkrétně hatchback, modelový rok 2009) jsme tedy uvázali na brzdu a na pátý rychlostní stupeň naměřili toto:

Graf sériového výkonu SUBARU Impreza WRX STI MY2009

Jak vidno, maximální točivý moment 385,6 Nm dosahoval motor v 4377 otáčkách za sekundu, maximální výkon 291,8 koně v 6199 otáčkách za sekundu.

Realizované úpravy Subaru

Z hardwarových úprav jsme sáhli pouze k výměně výfukového potrubí od turba dále (použili jsme osvědčený sportovní vysoce propustný výfukový systém prostý katalyzátorů) a již zmíněné výměně standardní řídicí jednotky za závodní řídící jednotku Pectel. Vše ostatní (krom vstřiků, které jsme měnili z důvodu možnosti využití etanolu) zůstalo v autě stejné - nesahali jsme do motoru, neměnili jsme turbo atd.

Výsledek po úpravách

Součástí úprav byla též přestavba Subaru na etanol. Doposud nezmíněnou výhodou závodní řídící jednotky je totiž to, že vedle dalšího umožňuje mít více map. Prostým otočením čudlíku tak můžete nejen zvolit závodní či ekonomickou charakteristiku průběhu točivého momentu a výkonu (dopad na jízdní vlastnosti a zejména spotřebu je nejspíš zřejmý), můžete ale hlavně také tankovat jak benzín (sto oktanový natural), tak i další paliva - v našem případě etanol E85.

Takže k výsledkům:

Etanol E85

Maximální výkon 339,3 hp
V otáčkách za minutu 5198
Maximální točivý moment 558,6 Nm
V otáčkách za minutu 2937

Parametry při použití naturalu N100 (sto oktanů)

Maximální výkon 327,1 hp
V otáčkách za minutu 5435
Maximální točivý moment 519,1 Nm
V otáčkách za minutu 2218

Graficky vypadají křivky takto (modrou barvou jsou křivky při využití etanolu E85, červenou barvou pak křivky pro natural N100):

Graf výkonu a točivého momentu na N100 a E85 po úpravách

Z dosažených výsledků je patrné, že jedním z důvodů, proč používat etanol E85, může být maximální dosahovaný výkon a točivý moment.

Výměna turba

Pro dosažení lepších parametrů výkonu i točivého momentu byl vůz osazen větším turbem a motor osazen kovanými komponenty. Výsledek posuďte sami.

Etanol E85

Maximální výkon 404 hp
V otáčkách za minutu 6100
Maximální točivý moment 595,4 Nm
V otáčkách za minutu 3185

Parametry při použití naturalu N100 (sto oktanů)

Maximální výkon 369 hp
V otáčkách za minutu 6159
Maximální točivý moment 529,6 Nm
V otáčkách za minutu 3037

Graficky vypadají křivky takto (červenou barvou jsou křivky při využití etanolu E85, modrou barvou pak křivky pro natural N100):

Graf z brzdy - výkon a točivý moment - Subaru Impreza WRX STI

Pokud vás výsledek této úpravy zaujal natolik, že o něm uvažujete nebo že jej chcete vidět naživo, kontaktujte nás, auto vám rádi předvedeme.

Přihlášení

Přihlásit se

Spojte se s námi

Fake Stuff...

Třebohostická 9, Praha 10
608 782 278 (608 SUBARU)
awd@awd.cz

Zvětšit mapu...
Banner...

U nás v AWD v Praze se autům SUBARU věnujeme hezkou řádku let. Prošlo nám za ni rukama mnoho vozů SUBARU. Není tak prakticky nic, s čím bychom si v našem servisu neuměli poradit. SUBARU zkrátka žijeme, baví nás a jsou naším koníčkem!