|
|
|
|
|
|
V současnosti Subaru nabízí čtyři různé systémy pohonu 4 x 4, a to VTD, elektricky řízené 4 x 4, mechanicky řízené 4 x 4 a AWD s DCCD. Pojďme se na ně podívat blíže.
VTD je zkratka anglického Variable Torque Distribution (proměnlivé rozdělování točivého momentu). Jedná se o elektronicky řízený sportovní pohon AWD s důrazem na jízdní schopnosti při průjezdu zatáčkou. Tento prostorově nenáročný systém stálého pohonu všech kol kombinuje mezinápravový diferenciál používající planetový převod s elektronicky řízenou vícekotoučovou hydraulickou spojkou samosvorného diferenciálu – LSD (zkr. Limited Slip Differential (diferenciál s omezenou svorností)). Nerovnoměrné rozdělení hnacího momentu (v poměru 45:55 mezi přední a zadní nápravu) lze spojitě měnit za pomoci vícekotoučové spojky LSD. V závislosti na jízdních podmínkách se rozdělení hnacího momentu automaticky řídí až do shodného poměru 50:50 mezi kola přední a zadní nápravy s ohledem na maximální stabilitu jízdy. Rozdělení hnacího momentu s akcentem na zadní nápravu zlepšuje jízdní vlastnosti v zatáčkách a umožňuje agresivnější a sportovnější jízdu.
S VTD se aktuálně nabízí tyto modely (ve specifikaci pro japonský trh): Legacy 2.5GT (AT), Outback 3.6R EyeSight, Exiga 2.0GT, WRX STI A-Line (provedení s aut. převodovkou).
Jde o elektronicky řízený pohon AWD s lepší spotřebou paliva a jízdní stabilitou. Originální elektronicky řízený lamelový diferenciál Subaru (vícelamelová hydraulická spojka MP-T) upravuje v reálném čase rozdělení hnacího momentu mezi kola přední a zadní nápravy v závislosti na aktuálních jízdních podmínkách. Systém zpravidla rozděluje hnací moment v poměru 60:40 mezi přední a zadní nápravu. Přínosy pohonu AWD zde znásobuje tím, že za všech okolností poskytuje stabilní a bezpečné jízdní vlastnosti nezávislé na schopnostech řidiče.
Tento systém pohonu 4 x 4 je v Legacy / Outback 2.5i, Exiga 2.0i, Forester (v provedení s aut. převodovkou), Impreza (s převodovkou Lineartronic). Specifikace jsou opět japonské.
Tento mechanický pohon AWD je určen pro vozy s přímo řazenou převodovkou. Systém kombinuje mezinápravový diferenciál s kuželovými koly a samosvorným účinkem s viskózní spojkou. Za běžných jízdních podmínek se hnací moment rozděluje mezi nápravy v poměru 50:50. Nabízí stabilní jízdu se sportovním charakterem a maximálním využitím dostupných záběrových schopností.
Nabízené modely: Legacy (provedení s man. převodovkou), Forester (provedení s man. převodovkou) a Impreza (provedení s man. převodovkou).
Jde o pohon AWD pro ryzí motosport zaměřený především na výkon. Elektronicky řízený systém AWD s aktivním mezinápravovým diferenciálem DCCD využívá spojení mechanického zavírání reagujícího na přenášený točivý moment a elektronicky řízeného samosvorného účinku. Výkonnostně zaměřený systém nabízí rozdělení hnacího momentu v poměru 41:59 s ohledem na optimální řízení dynamických schopností vozidla. Mechanický účinek LSD má kratší odezvu a aktivuje se dříve než elektronický systém LSD. Systém navržený pro vysoký točivý moment vykazuje nejlepší vyvážení mezi agilním chováním a stabilitou jízdy. Součástí jsou předpřipravené režimy automatického řízení LSD a manuální režim, dávající řidiči možnost volby v závislosti na jízdních podmínkách.
Systém DCCD (tedy zkratka z anglického Driver’s Control Center Differential) je ve WRX STI (provedení s man. převodovkou).