|
|
|
|
|
|
Říkali jsme si, kdy že to přijde. Kdo první nevydrží celých dlouhých pět let záruky na STI a vymění ji za upravenou řídicí jednotku (rozuměj probuzené STI).
Náhoda tomu chtěla, že se u nás v jeden den sešly hned dva takové vozy - jedno Subaru WRX STI z roku 2015, které mělo najeto 70 tisíc km, druhé STI z roku 2016 s nájezdem 3000 km. Majitele jsme důkladně informovali o tom, že zásahem do řídící jednotky motoru přichází o záruku, a vrhli jsme se na to.
První auto jsme pouze ladili, nedošlo k žádným hardwarovým modifikacím. Původně naměřený výkon 330 koní zůstal prakticky stejný, pouze kulminuje o 550 otáček dříve. Došlo však k pěknému navýšení točivého momentu o necelých 50 Nm na 496 Nm. Grafické porovnání výkonu a točivého momentu před úpravou a po ní:
Na druhém Subaru WRX STI jsme před úpravou vyměnili svody a namontovali otevřený výfuk, avšak osazený sportovním katalyzátorem. Po úpravě jsme logicky dosáhli lepších hodnot - 361 koní a 534 Nm. Graf před a po vypadá takto:
Porovnání vlivu svodů a výfuku tedy ještě přehledněji - výkon umožnily zvýšit o 30 koní a točivý moment o necelých 40 Nm, auto s laděnými svody má větší sílu v celém spektru otáček:
Závěrem pouze zdůrazníme fakt, že mapy byly vytvořeny s důrazem na trvanlivost sériového motoru. Maximální tlak turba tedy nedosahuje ani 1,4 baru, palivová mapa (předstih) je nastaven velmi konzervativně. I tak ale můžeme potvrdit, že úprava má pro sportovněji zaměřené řidiče neoddiskutovatelný přínos. Akorát je potřeba si to rozmyslet s tou zárukou...