|
|
|
|
|
|
Po montáži desítek brzdových kotoučů DBA pocházejících od australského jsme si ověřili, že fungují a nabízí dobrý poměr výkon/cena.
Zdá se, že jsou lékem též na známý problém kroucení brzdových kotoučů Subaru s šestiválci, u nichž jsou přední brzdové kotouče náchylné na zkroucení v případě razantního využívání. Budete-li se tedy rozhodovat, jaké kotouče si koupíte poté, co sjedete vaše stávající, rozšiřte své úvahy i o tuto značku. Nabídku vám zpracujeme, a to včetně montáže.
Životnost brzdových kotoučů přímo ovlivňuje několik faktorů. DBA za nejdůležitější z nich považuje tyto, a to zejména u výkonných vozů využívaných na tzv. track days.
Počítejte, že prvních 200 až 300 km na nových kotoučích jsou určující pro správné zajetí brzdového kotouče. Během této doby do sebe navzájem „prorůstá“ materiál destičky a kotouče a brzdný účinek není na finální úrovni. Stačí, budete-li s tím během této doby počítat a brzdit spíše zlehka.
Pakliže nebudete mít prostor dát kotoučům čas se zajet, postupně ohřejte kotouče například tak, že pojedete cca 2 kilometry s lehkým bržděním. Teplotní šok způsobený intenzivním bržděním z vysoké rychlosti se studenými brzdovými kotouči způsobí trvalé poškození brzd.
Sériové brzdové destičky nejsou vhodné na sportovnější využití. Teplota brzdových kotoučů se při track days pohybuje mezi 450 – 600 stupni Celsia, ve špičkách to je až 800 stupňů Celsia (na 5 a více sekund).
Na takové teploty nejsou běžné brzdové destičky dimenzovány. Obecně přestávají fungovat při teplotách kolem 300 – 350 stupňů Celsia – vadnou a poškozují povrch kotouče „skelnatěním“. Degraduje též povrch brzdové destičky, což má za následek další úbytek jejich brzdného výkonu.
Před „závodním“ využitím musíte brzdy ohřát, abyste zamezili jejich případnému teplotnímu šoku. Čím větší je rozdíl teploty disku a destičky mezi okamžiky, kdy zabrzdíte a povolíte brzdy, tím více brzdy vadnou.
To platí i pro ochlazování brzd po skončení akce či ostré jízdy. Posledních pár kol či kilometrů je velmi vhodné absolvovat v klidu a dát nejen brzdám možnost ochladit se na běžnou teplotu. Rozhodně nevystupujte z auta, které má nevychlazené brzdy, a raději ho ani nezastavujte. Právě okamžik, kdy zabrzdíte, zastavíte a stále stojíte na nevychlazených brzdách, způsobuje deformaci kotoučů.
Po každé akci byste si měli nechat zkontrolovat brzdy. Kontrola zahrnuje demontáž brzdových kotoučů, kontrolu jejich povrchu (přehřátí, popraskání) a kontrolu brzdových destiček (vážnější trhliny). V případě podezření na větší trhliny na destičce je ji třeba ošmirglovat jemným šmirglem a zjistit, zda se skutečně jedná o trhliny, nebo o její pórovitost. Pórovitost vypadá podobně jako trhliny destičky, avšak na rozdíl od nich po ošmirglování zmizí.
Další oblast péče o vaše brzdy je analýza teplot brzdových kotoučů. Nejjednodušší metodou je použití termografické barvy. Pro zachování optimálních vlastností disku je třeba, aby jejich vnitřní teplota nepřekročila 630 stupňů Celsia. Pokud se vám to podaří, zvažte, zda používáte odpovídající brzdové destičky a zamyslete se nad svým jízdním stylem. Poznamenejte si časy brždění a délky brzdných drah a porovnejte je s ostatními jezdci. Sekunda či dvě dodatečného brždění může způsobit podstatný rozdíl v teplotě brzdových kotoučů a tím jejich životnosti.
Kotouče DBA vyšších řad na sobě termobarvu mají, kontrola je tedy snadná.